گروه کوهنوردی عصای سفید کردستان

+ گرده آلمانها

"صعودی ویژه وبه یادمانی به قله علم کوه "💐
به نام دوستی ها،انسانیت ها،همدلی ها، امنیت ها و تلاش های هستی بخش.از کوه ها خاطرها می ماند و بخشی از دوستی ها و باورهای بزرگ .  جای انسانهای بزرگ فقط در چالش هاست ، نه در جشن ها و شادی ها.

×هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان سنندج در ادامه فعالیتهای خود در زمینه رشد و توسعه کوهنوردی فنی در میان کوهنوردان سنندجی و بویژه بانوان با صدور فراخوان عمومی از کلیه فعالین و گروههای کوهنوردی دعوت نمود تا نسبت به معرفی افراد واجد شرایط برای حضور در برنامه صعود تخصصی به قله علم کوه اقدام نمایند.
هیأت کوهنوردی پس از اعلام آمادگی کوهنوردان اقدام به برگزاری اردوها و کارگاههای فشرده آمادگی وانتخابی در بین داوطلبین نمود . این اردوها که با نظارت مستقیم ریاست هیأت چه در سالن وچه در طبیعت برگزار میشد حدود 50 روز بطول انجامید و در نتیجه آن افراد مشروحه زیر که حضور فعالی در این اردوها داشته  انتخاب گردیدند.(  گروه کوهنوردی عصای سفید کردستان با حضور اینجانب و خانمها بهار حاجی میرزائی و شرافت کریمیان از بیشترین سهم  در میان سایر گروههای کوهنوردی برخوردار بود )

بالاخره در سحرگاه روز پنجشنبه دوم شهریور تیم منتخب با سرپرستی آقای ناصر محمدی با استفاده از سه دستگاه خودرو شخصی و یکدستگاه وانت جهت حمل بارها طی سفری15 ساعته وارد قرارگاه کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی ونداربن در منطقه عمومی علم کوه شدیم. شب را در قرارگاه ونداربن بسر بردیم و صبح روز جمعه پس از تحویل بارهای اصلی به باربران محلی عازم کمپ اصلی علم چال شدیم. در این کمپ که نماد آن بقایای دیوارهای تخریب شده پناهگاه و دیوارهای استوار واقع بر روی یخچالهای دائمی علم کوه می باشد و امکانات رفاهی در آن وجود ندارد اقدام به برپائی چادرها نمودیم.شبی سرد و همراه با غرش گاه و بی گاه ریزش سنگ و یخ از دیواره های ستبر علم کوه پشت سر گذاشتیم .ساعت 5 بامداد تیم دیواره با ترکیب آقایان محسن محمدی بعنوان مربی سنگ نوردی مسئول فنی برنامه و آقای فایق آرتن با سفارش هاو راهنمایهای متعدد سرپرست راهی یکی از مسیرهای دشوارو خطرناک دیواره علم کوه به نام " هاری روست " شدند و پس از آنها نیز در حدود ساعت 6 صبح تیم ده نفره با سرپرستی آقای ناصر محمدی راهی "شانه کوه و گرده آلمانها " شدیم.در طول مسیر حرکت به طرف شانه کوه سرپرست فکر و ذکرش پیش تیم دیواره و از دور نظارگر تیم بودو حتی چند بار تیم گرده استراحت نمودن تا آنها به سلامت از شکاف یخچال پای دیواره که شکافی عمیق وخطرناک و نیاز به تلاش فراوان،و نیز ریزش های که هر دیواره نوردی را به خطر می اندازد. .که پس از عبور سالم و موفق تیم دیواره و رسیدن به کارگاه اول مسیر هاری روست مقدار زیادی از فشار و استرس سرپرست کم شد اگر چه می بایست هم فشار و استرس تیم دیواره و هم تیم گرده آلمانها را تحمل نماید.بر کسی پوشیده نیست که حضور تیمی با این تعداد نفرات که آنهم تنها دو نفر از آنها سابقه سنگ نوردی در ارتفاع را در کارنامه داشته باشند اگر بی سابقه نباشد بسیار کم سابقه است. آقای ناصر محمدی برای جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی مسئولیت سرطنابی کل مسیر و اکثر حمایتها را با وسواس و تلاش فراوان شخصا" بعهده گرفتند و بسیاری از کارگاه ها و ثابتهای موجود را به لحاظ فرسودگی و عدم اطمینان مورد استفاده قرار نمی دادند و اقدام به ایجاد کارگاه های میانی و اصلی می کردند.و در قسمتهای موسوم به دو رکابی و سه رکابی نیز از پله رکابهای شخصی خودشان برای صعود تیم استفاده می کردند. از دیگر ابتکارات سرپرست برنامه این بود که درجاهائی که احساس می کردند حمل کوله پشتی برای نفرات مشکل ایجاد خواهد کرد با استفاده از طناب آنها را به قسمت بالاتر انتقال می دادند. همین امر برحساسیت اجرای برنامه تاثیری دو چندان بر جای گذاشت و از سرعت حرکت بطور چشمگیری کاسته شد . بطوریکه در نیمه های راه خورشید غروب کرد. با تصمیم بجای سرپرست برنامه ادامه کار در تاریکی هوا لغو و تصمیم به شب مانی یا همان " بیواک کردن " در ارتفاع 4650 متری گردید. شب را در فضائی اندک اما بسیار صمیمی با استفاده از کیسه های بیواک و پتوهای نجات و توشه های غذا به صبح رساندیم.
 بر خلاف ما تیم دیواره با سرعتی چشمگیر مسیر بسیار دشوار هاری روست در ساعت چهار ونیم صعود وغروب همان روز از مسیر سیاه سنگها به محل کمپ برگشته بودند.روز بعد با طلوع خورشید در ساعت نه ونیم صبح تیم به حرکت خود ادامه داد.تیم دیواره با اطلاع یافتن از حرکت تیم گرده، در تصمیمی قابل تقدیر و شجاعانه و علیرغم خستگی صبح روز بعد با و سرعت بالا در نزدیکیهای " سنگ سماور " خودشان را به ما رساندند. با آمدن این دوستان سرپرست برنامه مسئولیت کارگاه ها را به این دوستان سپرد وخود به ادامه صعود مسیر و ایجاد کارگاههای ثانویه پرداخت در نتیجه سرعت حرکت تیم افزایش یافت و نهایتا عصریکشنبه تمام افراد تیم به سلامت و روحیه ای عالی به خط الرأس علم کوه رسیدند . تصمیم گرفته شد صعود به قله و قلل دیگر را به روز بعد موکول کنیم.
لذا برای شب مانی جانپناه خرسان  را که درآن نزدیکی قرار داشت انتخاب شد. با رفتن به آنجا متوجه شدیم که کف آن با قطعه یخی بزرگ پوشانده شده، تلاش همنوردان برای شکستن یخ و بیرون آوردن آن بی نتیجه ماند. ناچار شدیم با استفاده از سنگ روی آنرا پوشانده و با نشستن بر روی این سنگها شب را به صبح برسانیم. غذا و آب باقیمانده را در بین خود تقسیم کرده و با طلوع آفتاب روز دوشنبه 6 شهریور راهی قله شدیم. در حدود ساعت 9 صبح تمام افراد گروه به قله رسیدند وپس از گرفتن عکسهای یادگاری از یک صعود ویژه و بیاد ماندنی راه برگشت به محل کمپ را از مسیر سیاه سنگها را در پیش گرفتیم .
پس از رسیدن به  کمپ و صرف نهار و اندکی استراحت با تصمیم سرپرستی برنامه چادرها و بارهای اضافی را جمع و در محل مخصوصی که باربران محلی تعیین کرده اند دپو کرده و برا ی شب مانی به پناهگاه اصلی سرچال علم کوه رفتیم . در آنجا پس از حدود 72 ساعت تلاش به خوابی عمیق فرو رفته و صبح سه شنبه هفتم شهریور راهی قرارگاه ونداربن شدیم . با رسیدن به آن قرارگاه متوجه شدیم بعلت برنامه صعود سراسری کوهنوردان وزارت نیرو به قله علم کوه تمامی امکانات موجود در آنجا بویژه باربران محلی در اختیار آنان قرار گرفته است. پس از صرف ناهار جلسه هم اندیشی و بررسی برنامه با حضور فعال تمام اعضا برگزار گردید . با پیشنهاد سرپرست برنامه تعداد 4 نفر از همنوردان که برای برگشت عجله داشتند به سمت سنندج حرکت کردند و سایر اعضای تیم با دعوت یکی از کوهنوردان خونگرم و مهمان نواز کلاردشتی شب را در ویلای ایشان بسر بردند . غروب روز چهار شنبه بعلت دیر رسیدن بارها ناچار به اقامت یک شب دیگر در قرارگاه ونداربن شده و صبح روز پنجشنبه راهی سنندج شدیم.
 در خاتمه این موفقیت ارزشمند را بایستی قبل از هر کسی دیگر به آقای ناصر محمدی تبریک گفت که با مدیریت بسیار عالی موفق شدند تیمی مبتدی از گروه های کوهنوردی عصای سفید.،دنا،چیا،دارالاحسان و را با ضریب امنیتی بسیار بالا و بدون هیچگونه آسیبی از مسیر گرده آلمانها به قله علم کوه برسانند. وگرنه صعود با افراد حرفه ای و توانمند نیازی به تعریف ندارد.
همچنین تلاش خارق العاده بانوان اعضای تیم بسیار شایان تقدیر است که توانستند با عزم راسخ خود برای اولین بار و با موفقیت در چنین برنامه سنگینی توانمندی خود را به اثبات رسانند.
صعود از مسیر های دشوار دو رکابی و سه رکابی ، بیواک کردن در ارتفاع 46500 متری و دمای زیر صفر درجه ، شب را به صبح رساندن بر روی قطعه یخ و همه و همه میسر نمی شد مگر آنکه همنوردانی داشته باشی که بسیار خونگرم ، بسیار پر تلاش و بسیار همدلت باشند.این موفقیت را نیز به آنان تبریک می گویم.پیروز باشید.
اسامی نفرات شرکت کننده از تیم هیئت و گروههای کوهنوردی عصای سفید و دنا، چیا خانم ها مژده بخشی، بهار حاجی میرزایی، شرافت کریمیان،نسرین صلواتی،روناک زمانی
 آقایان- ناصرمحمدی سرپرست تیم، خالد اسعدی، محسن محمدی مسئول فنی برنامه.فایق آرتن،محمد اسماعیلی.کیوان شریعتی،بهروز اسماعیلی،پوریا رفیع پور
(خالد اسعدی وتیم اعزامی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان سنندج)