گروه کوهنوردی عصای سفید کردستان

+ نهمین برنامه

شاه نشین

امسال پس از برنامه عمومی خضرزنده به علتهای گوناگون همچون امتحانات درسی و یا تعطیلات تابستانی و پرگشت تعدادی از همنوردان که برای ادامه تحصیل از روستاهای دور و نزدیک به سنندج می آیند و تا حدودی نیز ماجراهای آسیب دیدگی و عمل جراحی زانوی خودم ، نتوانسته بودیم برنامه ای عمومی و گسترده با حضور اکثر اعضا اجرا نمائیم. لذا  با پیشنهاد همنوردانمان آقای شجاع شیخله و خانم فروزان بهرامی که اهل روستاهای "توری ور" و "شیان" از توابع کوه شاه نشین هستند عصر روز پنجشنبه 20 شهریور با استقبال 22 نفر از همنوردان و همراهان همیشگی و با یکدستگاه مینی بوس اجاره ای و اتوموبیل شخصی آقای امیر ارسلان اعظمی راهی روستای توری ور شدیم .  پس از رسیدن به روستای توری ور که 2 ساعت به طول انجامید به باغ منزل پدری آقای شیخله که در 500 متری روستا به طرف روستای شیان بود رفتیم. قبلا" مطلع شده بودیم که منزل پدری خانم بهرامی در روستای شیان گنجایش این تعداد از نفرات را ندارد. استقبال گرم آقای میکائیل شیخی وهمسر مهمان نوازشان نوید بخش شبی به یاد ماندنی بود.

پس از گشتی مختصر در محدوده باغ و شکار وثبت لحظه های غروب با هنر عکاسی آقای وحدانی  همه دست به کارشدند.

شام که به صورت گروهی تدارک شده بود به سرعت آماده و در فضائی گرم وصمیمی صرف شد.بی انصافی خواهد بود اگر از گوجه فرنگی های ریز و خوشمزه محلی که خانم شهلا عبدی با زحمت فراوان از روستای خودشان تهیه و به گروه هدیه کرده بود یاد نکنیم.

پس از شام نوبت به آقای فرهاد حسین پناهی رسید و باصدای گرمش به محفلمان گرمی بیشتری بخشید.ایشان نیز به همراه برادرشان "فرزاد" از روستای "قروچای" و با توشه خیارهای خوشمزه محلی خودشان به ما پیوسته بودند.

ما در زیر نور ماه و خانمها در داخل منزل  شب را به سحر رساندیم.ساعت 5 صبح همگی به استثنای همسر و فرزند آقای شجاع شیخله پس از آنکه وسایل شب مانی و غیر ضروری را در منزل کاک میکائیل انبارنمودیم با مینی بوس به طرف روستای شیان حرکت کردیم.در مسیر خانمها الهام بهمنی و باران (شریفه ) سلیمی که آنها نیز شب را در منزل پدری باران خانم سپری کرده بودند همراهمان شدند. بالاخره پس از پشت سر گذاشتن روستای شیان از مینی بوس پیاده شده و کوهپیمائی را در ساعت 6 صبح آغاز کرذیم.

زمزمه جویبار نسبتا" پر آب مسیر و هوای خنک و مطبوع کوهستان بر انرژی نهفته در گامهای همنوردان افزود و با طلوع آفتاب بخش زیادی از مسیر را پیمودیم.از چشمه های گوارای مسیر آبگیری کرده و عزم برآن شد صرف صبحانه را به بازگشت از قله موکول نمائیم.

دیدار با کاک عثمان چوپان سالخورده بیسارانی و گوش دادن به خاطرات و حرفهای دلش که از جنس طبیعت بود بر دلمان نشست.

بنده نیز که گمان می کردم تعدادی از همنوردان  مدتها  تمرین نداشته و تعدادی نیز اولین بار بود  در برنامه کوهنوردی نیمه سنگین شرکت می کردند قادر به صعود نخواهند شد می توانم مسئولیت همراهی آنها را به عهده  گرفته و بدین ترتیب از زانوانم در مقابل فشار شیبهای تند ادامه مسیر مراقبت خواهم کرد معادلاتم بر هم خورد و هیچکس حاضر به عقب نشینی نشد،لذا ضمن تحسین قلبی ام از استقامت خستگی ناپذیر آنان از گمانم دست شستم و انصراف خودم را از ادامه مسیر و بخش پایانی صعود به قله اعلام کردم.خانم الهام بهمنی هم علیرغم آنکه می توانست به راهش ادامه دهد با من ماند و ماندیم تا تیم از فتح قله بازگردد.

گروه با سرپرستی خوب آقای فرهاد وحدانی و همسر توانمندشان خانم پروین قلعه پرداز موفق شدند در ساعت 9 و نیم صبح به قله شاه نشین صعود نمایند و پس از گرفتن عکسهای یادگاری در حدود ساعت 10 ونیم به ما ملحق گردند. صبحانه را بطور مفصل در محل چشمه و جمنزار مسیرصرف کرده ودرحدود ساعت1 بعداز ظهر به نزدیکیهای روستای شیان و محلی که قرار بود مینی بوس به دنبالمان بیاید رسیدیم.

غیبت خانم فروزان بهرامی که قراربود هم میزبان و هم همراهمان باشد نگرانمان کرده بود لذا با اندکی تحقیق محلی باغشان را که در همان نزدیکیها بود پیدا کرده و به آنجا رفتم، با استقبال و پذیرائی گرمی مواجه شده و متوجه شدم فقط عدم اطلاع دقیق از ساعت ورود ما به روستای شیان موجب غیبت ایشان شده است. پس از خداحافظی و بدرقه شدن از طرف خانواده با محبتش  مجددا" به جمع دوستان که در انتظار مینی بوس بودند پیوستم. با یکساعت تأخیر مینی بوس به سراغمان آمد و در مسیر بازگشت ضمن مراجعه به باغ کاک میکائیل و تحویل گرفتن وسایلی که در آنجا گذاشته بودیم از زحماتشان تشکر کرده و راهی سنندج شدیم.

واما بشنویم از باران که تخلص شاعرانه همنورد جدیدمان خانم شریفه سلیمی میباشد.فوق لیسانس ادبیاتند، پیانو می نوازند و با اشعار دراماتیکش خودش و دنیای پیرامونش را به تصویر میکشد. (هرچند بعلت عدم توان مالی دفاتر اشعارش انتشار نیافته است.) با ورزش و کوهنوردی میانه ای نداشت و من امیدوارم حضور مقتدرانه اش در این برنامه باورهایش را در نگاه امیدوارانه تر به آنچه هست بارورتر سازد.

تلاش دیگر همنورد جدیدمان خانم الهام کریمیان را نباید از نظر دور داشت که چگونه با حضور فعال خود وهمراهی با دیگر خانمهای گروه توانائیهایش را به اثبات می رساند.

ضمن اینکه قصد ندارم نقش سایر همنوردان را کمرنگ نمایم اما همراهی و همکاری و همدلی آقای سیامک خسروی و خانمها بهار حاج میرزائی و شرافت کریمیان بر کسی پوشیده نبود.

آقای مهندس فرشید صحافی نیز از گروه آبفای کردستان در این برنامه فعالانه همراهمان بودند.